Selasa, 2 Mac 2010

KENALI TAYAR ANDA

Mari saya bawa anda berbicara perihal tayar :)

Tips #1

Perasan setiap kali kita membeli tayar baru ada terdapat nombor dan apa saja tulisan yang terdapat pada bahagian sisi tayar.

Ya ramai dia antara kita hanya membaca jenama atau saiznya sahaja tapi sesuatu yang penting iaitu kod pembuatan yang memberi maklumat bilakah tayar itu dibuat tidak kita perasan.Sebenarnya terdapat empat angka yang dikurung dengan tanda ‘aterisk’ sebegini *xxyy*.

Huruf ‘xx’ merujuk kepada minggu tayar tersebut dibuat.

Huruf ‘yy’ merujuk kepada tahun tayar tersebut dibuat.

Masih tak faham :) baiklah contohnya begini kod *2507* bermasud tayar tersebut dibuat pada minggu ke-25 iaitu bersamaan dengan bulan julai(lebih kurang) dan pada tahun 2007.

Jadi awas jangan terpedaya dengan tawaran harga murah dari mana kedai yang menjual tayar.Sebagai panduan untuk kita kongsikan bersama tayar kenderaan kebiasaanya cuma dapat bertahan selama tiga tahun sahaja dari tarikh ianya dikeluarkan.

Sebab itulah saya katakan jangan terpedaya dengan tawaran tayar baru berharga murah kerana dikhuatiri tayar tersebut sudah menghampiri atau melebihi had masa tiga tahun.

Begitu juga dengan tayar ’second hand’ sememangnya tidak cukup selamat untuk kita gunakan sekiranya faktor usia tayar kita ambil kira maklumlah motosikal hanya bergantung kepada dua roda.

Tips #2

Jangan guna tayar sotong.Kalau tak silap tayar sotong ni dah tidak dibenarkan lagi penggunaannya oleh kerajaan kerana banyak keburukan dari kebaikan .Bayangkanlah di mana kuasa untuk kita membrek dengan tayar sotong?Sedangkan permukaan tayar yang menyentuh jalan amat sedikit sekali.

Andai berlaku brek mengejut sudah tentu padah yang akan menimpa.Lagi satu penggunaan tayar bersaiz kecil akan mempercepatkan kehausan pada permukaan tayar yang secara tidak langsung memberi kesan negatif kepada pemanduan kita.

Tips #3

Selalu- selalulah kita membelek tayar motosikal kita terutama ketika mencucinya.Buangkan batu-batu kecil,dawai atau bendansing yang terlekat di celah alur bunga tayar.

Periksa kesan rekahan atau benjolan kerana itu menandakan tayar tersebut telah mengalami kerosakan dalaman yang boleh membahayakan.

Keadaan ini terjadi mungkin akibat melanggar tebing tinggi atau lubang yang kuat ketika menunggang di jalan raya.

Tips #4

Setiap pemilik motosikal ingin memiliki tayar yang terbaik untuk motosikal mereka.Pernahkan kita terfikir apakah maksud yang ada pada angka ‘80/90′,’90/110′ dan berbagai kombinasi angka yang tertulis pada bahagian sisi tayar motosikal anda?

Ada yang tak tahu dan ada juga yang tahu..tapi tak mengapa kita sama-sama mengambil tahu ok :)

Apakah maksud 80/90?

1.Angka 80 memberitahu kita mengenai kelebaran tayar tersebut dalam unit milimeter(mm).Manakala dalam unit inci ialah 3.20.

2.Angka 90 merujuk kepada nisbah ketinggian berbanding lebar tayar motosikal anda dalam unit peratus(%).Masih tidak faham? :) Baiklah sebagai contohnya angka 90 ini bermaksud ketinggian tayar adalah 90% daripada kelebaran(80) tayar motosikal anda.

3.Kesimpulannya jika tayar yang anda beli bersaiz 2.50 17, ini adalah dalam unit inci.Manakala saiz 80/90 adalah dalam unit milimeter(mm).

Setiap pengeluar tayar mempunyai ukuran atau saiz mengikut unit pilihan mereka sendiri.Oleh itu anda mesti tahu membaca saiz tayar mengikut unit yang diguna pakai.

Tips #5

Perhatikan keadaan kehausan tayar motosikal anda kerana setiap bentuk kehausan memberitahu sesuatu bentuk masalah mekanikal.

Sekiranya tayar motosikal anda kelihatan beralun pada permukaannya itu menggambarkan bahagian penyerap hentak atau absober telah mengalami kerosakan.Maksudnya sesetengah bahagian tayar kelihatan haus manakala sesetengah bahagian lagi kelihatan tidak dan keadaan ini berulang-ulang pada seluruh permukaan tayar.

Selain dari kerosakan absober,kemungkinan gegalas atau bearing tayar turut mengalami kerosakan.Jangan kita lokek untuk menukar sesuatu yang telah rosak pada mana-mana bahagian motosikal kerana nyawa adalah lebih penting..betul tak? :)

Situasi ini juga boleh berlaku sekiranya gegalas atau bearing pada bahagian tengkuk motosikal/steering.Ramai di antara kita yang amat jarang untuk memeriksa bahagian ini kerana ianya tidak dapat dilihat dari luar malah terpaksa membuka banyak bahagian pada motosikal untuk mengetahui keadaan sebenar.

Setelah kita mengenali dengan lebih mendalam bahagian tayar ini insyaAlah kita tahu apa tindakan yang harus dilakukan seandainya terdapat tanda-tanda kerosakan kerana motosikal hanya bergantung pada dua tayar sahaja.

Tidak seperti kenderaan empat roda di mana rosak satu masih ada tiga lagi yang dapat membantu.Lihat betapa hebatnya tayar di perlumbaan MotoGp atau sukan permotoran yang lain.Ketiadaupayaan sesebuah tayar boleh menggagalkan seseorang untuk menjadi juara di arena perlumbaan.
SUMBER DARI duniamoto.com

2 ulasan:

  1. Kenapa bearing tayar belakang baru tukar tgok pecah..faktor rim ke
    apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum ni pkai rim xdak masaalah..start tukar guna kong dah 2 kali bearing tayar belakang pecah..2kali pecah 2 xsampai masa 24jam

      Padam