Selasa, 29 Disember 2009

Si ‘perfectionist’ Shaheizy Sam


MENGENALI diri aktor Shaheizy Sam A. Samad, mungkin tiada yang tahu bahawa dirinya seorang yang pemalu. Namun, apabila diberikan watak untuk dilakonkan, dia pasti tidak akan menghampakan harapan pengarah dan cuba sedaya upaya mengikis sikap malunya itu.

Pelakon yang mula dikenali menerusi telefilem Pa’e ini menganggap tahap keyakinan dirinya berubah-ubah di mana dia akan mempunyai tahap keyakinan yang tinggi apabila bekerja dan sebaliknya apabila berada di luar kerja.

Sam, 26, yang pada mulanya agak kurang bercakap akan bertukar menjadi ramah serta-merta bergantung kepada orang yang berlawan cakap dengannya.

“Apabila bekerja, tahap keyakinan saya memang tinggi kerana kalau membuat sesuatu benda itu saya akan membuat sesuatu yang saya tahu dan kalau tak tahu memang susah nak buat.

“Tetapi untuk membawa diri mengadap peminat dan berjumpa dengan sesiapa sekalipun serta ditemuramah seperti ini pun, tahap keyakinan saya tidaklah setinggi mana pasal saya ini agak pemalu orangnya.

“Saya mempunyai masalah apabila ada orang memandang saya semacam sedangkan saya tidak tahu apa persepsinya terhadap saya,” kata Shaheizy yang sudah bekerja di hadapan kamera sejak tahun 1994 lagi di mana ketika itu dia masih bersekolah di darjah enam.

Lakonan pertamanya adalah filem Sama Tak Serupa arahan Allahyarham Yuzwan Wahid.

Walaupun sudah 14 tahun mendiami dunia lakonan ini, dia masih malu untuk bertemu dengan khalayak dan lebih suka berada di dalam dunianya sendiri.

Tambah anak bongsu kepada penerbit dan pelakon Khaty Fauziah dan adik kepada pelakon Zizie Ezette ini, dia tidak dapat sesuaikan diri sebagai seorang ‘public figure’ dan sebolehnya tidak mahu membezakan dirinya seperti orang lain.
Shaheizy Sam...seorang pemuda yang pemalu dan 'perfectionist'.

Selain itu, jangan ada yang tidak tahu bahawa Sam merupakan seorang yang ‘perfectionist’ dari semua segi.

“Apa yang saya tahu, ramai berpendapat orang Virgo ni seorang yang ‘perfectionist’. Jadi, secara halusnya saya menyedari pendapat itu ada kemungkinannya betul.

“Oleh itu, saya akan fikirkan terlebih dahulu dari segi penampilan saya tentang apa yang saya nak pakai, apa yang saya akan lakukan dan apa yang saya nak cakap. Saya tak boleh keluar sesuka hati tetapi kadangkala tu ada juga saya terbuat salah.

“Saya buat itu semua bukan disebabkan saya artis tetapi mungkin sudah dilahirkan begitu.

“Memang kalau ikut kehendak, dari kecil lagi saya sudah hidup dalam dunia saya sendiri sehingga orang mengatakan dirinya sombong sedangkan tidak,” jelas Sam yang semakin meningkat naik dan mempunyai harapan untuk pergi lebih jauh kerana bakat lakonannya.

Jadi, tidak hairanlah jika Sam diberikan gelaran ‘Johnny Depp Malaysia’ oleh segelintir pelakon dan pengarah.

Walaupun begitu, Sam tidak pernah menganggap dirinya bagus dan masih menagih ilmu daripada penggiat seni yang berpengalaman.

“Saya tak pernah rasa bagus. Berbalik kepada ‘perfectionist’, saya tidak pernah berpuas hati dengan kerja dari dahulu hingga sekarang.

“Saya suka memerhati keadaan sekeliling dan kuat berfikir. Saya tidak boleh malas belajar kerana pelakon bukan sekadar berlakon dan kita perlu tahu apa yang kita buat.

“Jika hendak tahu sesuatu karektor itu, kita tak boleh hanya gambarkan tetapi kita kena tulis dan sebenarnya banyak kerja yang kita perlu buat apabila bergelar seorang pelakon. Dalam malu-malu saya pun, saya tak malu bertanya.

“Jadi, setiap kali berlakon, saya akan ada guru-guru yang baru,” ulas Sam.

Tambah Sam, pujian yang diberikan sedikit sebanyak memberinya kekuatan untuk tidak jemu-jemu belajar perkara yang baru.

“Saya juga tidak merasakan seseorang pelakon itu sudah dikira berjaya apabila mendapat anugerah. Saya rasa mungkin apa yang pelakon itu buat adalah tepat dari segi perwatakan dan cerita yang dia lakonkan.

“Walaupun orang itu tak dapat anugerah, tak semestinya pelakon itu tidak bagus.

“Apabila seseorang itu berada dalam cerita dan pelakon-pelakon yang bagus, dia akan mudah mendapat anugerah.

“Saya rasa mungkin akan bagus kalau dapat berdialog dengan Al Pacino,” kata Sam dalam nada gurau.

Namun, tidak mustahil jika impiannya untuk berdiri setanding dengan pelakon hollywood akan tercapai jika Sam sanggup bekerja keras.

Di samping cuba merealisasikan impiannya, Sam juga sempat memberikan sedikit pandangan tentang sikap kebanyakan produksi tempatan yang kurang membuka peluang kepada sesetengah pelakon.

“Saya lihat kebanyakan pengarah dan produser sekarang lebih suka mengambil pelakon yang mereka sudah nampak pernah melakonkan sesuatu watak itu berbanding eksperimental.
Sam merasakan dirinya belum benar-benar popular.

Saya rasa mungkin itu merupakan salah satu kelemahan produksi kita kerana kita harus berpegang kepada sesuatu iaitu jika dia adalah pelakon, dia boleh melakonkan mana-mana watak.

“Mungkin kerana kebanyakan produksi kita tidak mahu mengambil risiko,” komen Sam.

Populariti

Apabila menyebut nama Shaheizy Sam, rasanya ramai yang tertanya-tanya siapakah dia. Tetapi jika menyebut nama Pa’e, barulah orang mengenalinya.

Lalu, bagaimana Sam merasakan tahap penerimaan penonton terhadapnya sekarang walaupun dia boleh dikategorikan sebagai pelakon berbakat?

Mungkinkah Sam kurang popular kerana imej bersih yang dikekalkan sehingga sekarang?

“Saya rasa mungkin diri ini masih tidak dikenali orang kerana saya bukanlah seseorang yang suka ‘expose’ diri-sendiri disebabkan perasaan malu saya itu.

“Saya terasa apabila saya tak berada pada satu tahap tetapi pelakon lain awal-awal lagi dah naik.

“Tetapi, saya sedar diri apabila melihat cara saya ‘expose’. Tidak mengapa, lebih baik saya buat apa yang saya suka dan tidak kisah sama ada orang kenal atau tidak.

“Saya pun takut kalau orang kenal kita kerana kita popular tetapi hasil kerja tidak begitu memuaskan. Lebih baik kita tumpukan kerja kita pada masa akan datang.

“Saya pegang pada satu prinsip di mana orang akan kenal kita kalau suatu hari nanti kita bagus. Tak kisah sama ada kita ini pelakon, ahli perniagaan dan apa-apa profesion sekalipun,” tutur Sam yang sama sekali tidak mahu menumpang populariti ibu dan kakaknya.

Evolusi KL Drift 2

Bertanya tentang perkembangan terkini, Sam berkata dia sedang membuat persediaan untuk berlakon filem Evolusi KL Drift 2 mulai Februari depan.

“Di dalam filem tersebut, saya memegang watak Ery iaitu watak antagonis yang lebih kurang sama dengan watak saya di dalam filem Bohsia.

“Ery merupakan seorang yang mempunyai penyakit mental. Kalau boleh setiap pelakon inginkan perwatakan yang berbeza. Jadi, saya harapkan watak Ery akan berbeza dengan watak saya di dalam filem Bohsia,” ujar Sam mengenai filem arahan Shamsul Datuk Yusof itu.

Bohsia

Sebelum Evolusi KL Drift 2, Sam pernah bekerjasama dengan Shamsul menerusi filem Bohsia.

Di dalam filem Bohsia, Sam memegang watak Acai, seorang yang tidak mematuhi undang-undang, pantang dicabar, berani dan suka mengikut telunjuk sendiri.

Menurut Sam, Acai menjadi seorang yang liar kesan daripada pil yang diambil.
Sam digelar 'Johnny Depp Malaysia' oleh beberapa pengarah dan pelakon tempatan.

Biarpun kedua-dua filem yang dilakonkan ini adalah watak antagonis, Sam berkata dia selesa menerima watak apa sekalipun lebih-lebih apabila diberikan peluang bekerja dengan pengarah seperti Shamsul.

Jelas Sam, dia selesa bekerjasama dengan Shamsul disebabkan visi yang dibawa oleh anak kepada produser dan pengarah terkenal Datuk Yusof Haslam itu.

“Shamsul merupakan pengarah muda dan saya rasakan tidak jauh beza antara umur saya dan dia.

“Orang muda ni ada visi mereka tersendiri. Kita nampak imaginasi mereka lebih kurang sama berbanding dengan orang yang lebih berusia.

“Misalnya, apabila kita bercakap tentang cara bekerja, cara Datuk Yusof dan Shamsul bekerja adalah berbeza disebabkan faktor umur.

“Yang pasti, ada perkara yang saya boleh kaitkan apabila bekerja dengan orang muda. Fahaman saya dan dia juga akan menjadi sama apabila berada dalam kalangan umur yang sama,” ujar anak muda yang cukup mengagumi lakonan beberapa nama besar dalam dunia lakonan seperti Mel Gibson, Al Pacino, Ben Foster, Fauziah Nawi, Datuk Jalaluddin Hassan dan Rosyam Nor.

Jangan Pandang Belakang Congkak


Filem ketiga yang dilakonkan oleh Sam adalah Jangan Pandang Belakang Congkak arahan Ahmad Idham.

Bercerita tentang pengalamannya di dalam filem yang menggabungkan tajuk dua filem arahan Idham iaitu Jangan Pandang Belakang dan Congkak, Sam berkata dia seronok dapat berganding dengan pelakon yang kelakar.

“Watak saya di dalam filem ini adalah seorang yang suka mengelamun dan sedikit sebanyak menunjukkan seni jiwanya.“Bercerita tentang komedi, terdapat banyak pecahannya iaitu komedi slapstik, komedi situasi, ‘black comedy’ dan lain-lain. Terus-terang saya katakan, komedi saya agak berbeza daripada komedi Lan Pet Pet dan Azlee yang lebih kepada komedi slapstik.

“Mereka lebih banyak menggunakan ‘energy’ untuk berlawak berbanding saya kerana saya lebih menggunakan komedi situasi. Saya banyak menggunakan sesuatu situasi berbanding fizikal untuk berlawak.

“Agak sukar juga saya hendak berlawak dengan mereka kerana ‘energy’ lawak kami berbeza. Saya nak berlawak sikit-sikit tu bolehlah kot,” katanya yang sebelum ini pernah bekerjasama dengan Idham menerusi filem Syurga Cinta dan drama bersiri Impak Maksima.

Kasanova XXL

Selain filem, Sam turut kerap muncul di kaca televisyen seperti drama Ali Din, Impak Maksima, Graduan, Elly dan KL Menjerit.

Terbaru, Sam berlakon di dalam siri Kasanova XXL yang menemui penonton setiap Selasa, pukul 11 malam di TV3.

Sam membawa watak Ozi atau nama penuhnya, Osman Halim, seorang pemuda berbadan gemuk yang gemar masuk laman sembang Internet dengan menggunakan nama samaran, Wira Internet.

Kata Sam, walaupun terpaksa menahan kepanasan kerana mengenakan kostum tebal, namun dia berpuas hati kerana skrip ceritanya yang menarik dan bergandingan pelakon yang lucu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan